top of page

KABUS GERİ DÖNDÜ: AD FRAUD!

  • Writer: İlbey Özden
    İlbey Özden
  • Jul 1
  • 2 min read

Günlük 280 milyar dijital etkileşimle hazırlanan ve sektörün en kapsamlı medya kalite ölçümlemesi olma özelliğini taşıyan IAS Media Quality Report’un 20. sayısı yayınlandı.



Yapay zekadan video tüketimine, sektördeki tüm dönüşüm başlıklarını kapsayan bu rapor, reklamverenlere yalnızca görünürlük değil; güvenlik, performans ve verimlilik gibi çok katmanlı bir performans rehberi sunuyor:



Reklamda sahtekarlık, 2024 yılında reklam bütçelerine ciddi zarar verdi. 2024'te optimize edilmemiş kampanyalardaki sahtekarlık oranları bir önceki yıla kıyasla %19 arttı ve son dört yılın zirvesine çıkarak %10,9’a ulaştı.



IAS teknolojisiyle optimize edilen kampanyalarda ise bu oran yalnızca %0,70. Bu 15 kat fark, sahtekarlıktan korunma stratejilerinin önemini bir kez daha kanıtlıyor.

Marka Güvenliği Yeni Bir Boyuta Geçti

  • Globalde marka risk oranı %10,6 düşerek %1,5'e gerilerken, içerik türleri farklılaştı: %72 artışla saldırgan dil, tartışmalı içerikler ve nefret söylemleri yeniden yükselişe geçti. Nefret söylemi, EMEA'da %9,3 ile en yüksek marka riski payını aldı.

  • Markanızın hangi içeriklerin yanında yer aldığı, tüketici algısını doğrudan etkiliyor. Tüketicilerin %68'i markaların bu içeriklerin yanında reklam vermesini uygun bulmuyor. %51'i ise bu durumun markayı kullanmayı bırakmak için yeterli olduğunu belirtiyor.

Görünürlük Artık Yeterli Değil

  • Reklamverenler “Attention” metriğine yöneliyor. Artık yalnıca reklamın görünür olması değil, fark edilmesi ve etkileşim yaratması da önemli.

  • 2024’te globalde görünürlük oranı çok az bir artış gösterdi, ancak cihaz ve formatlardaki görünürlük oranları değişti: Masaüstü videolar bir önceki yıla göre %5,4 artarak %83,9 gibi rekor bir seviyeye ulaştı. Ad clutter ve tüketicilerin kaydırma alışkanlıklarına bağlı olarak, mobil uygulamaların görünürlük oranları bir önceki yıla göre %4,6 azalarak %74,2 ile son dört yılın en düşük seviyesine geriledi.

IAS’in 2025 Çözümleri:

  • qCPM: Kaliteye dayalı CPM ile daha verimli medya planlaması

  • Total Visibility: Programatik dünyada supply path optimizasyonu ile yayıncıya verilen ücretle kaliteyi yan yana kıyaslayın

  • Dynamic Performance Profiles: Yapay zeka destekli içeriğe dayalı segmentler ile otomatik hedefleme

  • Audience Enhanced: Üçüncü parti verilerle gelişmiş kitle hedefleme

  • Total Media Quality: Kare kare analiz ile sosyal medyada hassas içerik sınıflandırması

  • Social Optimization: Sosyal medya platformlarında markaya özel içerik filtreleme

  • Context Control: Gerçek zamanlı sınıflandırma ve doğal dil analizi ile içerik güvenliği

IAS Media Quality Report 2025, dijital reklam yatırımlarınızı daha stratejik, güvenli ve ölçülebilir hale getirmeniz için güçlü bir yol haritası sunuyor. IAS'in raporunu inceleyin, siz de dijital medya stratejinizi bir adım öteye taşıyın!



bottom of page